چیلر تراکمی



چیلر تراکمی - دانا کنترل



مدل: -
برند: دانا کنترل

مشخصات

بطور کلی چیلرها دستگاهی برای خنک‌کردن فضای داخلی یک ساختمان یا محیط سرپوشیده می‌باشند و از نظر نوع کاربری به سه دسته‌ی تهویه مطبوع، صنعتی و سرمایش فرآیندی تقسیم می‌شوند. از سوی دیگر براساس نوع عملکرد، چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند که به ترتیب براساس تبخیر و تراکم و تقطیر و انبساط مبرد و براساس ایجاد خلأ و کاهش دمای تبخیر مبرد و استفاده از ماده جاذب جهت جذب بخار مبرد تولید سرما می‌کنند. چیلر تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی تولید سرمایش می‌کند. این نوع چیلر بر اساس سیکل تراکمی - تبخیری عمل می‌کنند. چیلر های تراکمی با توجه به ظرفیت مورد نیاز به دو دسته مینی چیلر و چیلر مرکزی تقسیم می شوند.

 چیلر یا سردکن با گرفتن حرارت از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی و انتقال آن به مبدل تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی یا دستگاههای صنعتی باعث ایجاد سرمایش می‌شود.  این مایع می‌تواند از طریق مبدل حرارتی به تجهیزات خنک کننده یا فرآیندهای صنعتی دیگری منتقل شود. از چیلرها بطور گسترده برای تهویه مطبوع تابستانی در پروژه‌های مسکونی، اداری - تجاری، فرهنگی - تفریحی، ورزشی، صنعتی وغیره استفاده می‌شود. ازسرمایش تولید شده درچیلرمی‌توان جهت خنک‌کاری دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی و سرمایش‌های فرآیندی هم استفاده کرد. چیلر های تراکمی به دوسته هواخنک و آب خنک تقسیم می شوند.

اجزای اصلی چیلر شامل : 

1-کمپرسور

2- کندانسور

3- تابلو برق

4- اواپراتور

5- شیر انبساط

نحوه عملکرد چیلر تراکمی به این ترتیب است که  مبرد به شکل گاز وارد کمپرسور می شود و براثر فشار بالاتر متراکم می گردد؛ در نتیجه، افزایش دما نیز در جریان مبرد ایجاد خواهد شد. سپس بخار داغ وارد کندانسور شده ، در کندانسور با روش آب خنک یا هوا خنک دمای خود را از دست داده و به حالت مایع تبدیل می گردد. مبرد مایع ، با عبور از شیر انبساط، منبسط شده و افت فشار قابل توجهی پیدا می کند.  مبدل کم فشار وارد اواپراتورشده ، در آنجا حرارت از مبرد کم فشار گرفته شده، سرد می شود و به حالت گازی تبدیل شده و مجدد وارد کمپرسور می شود.

Dana Control